میم جیم
میم جیم

میم جیم

یک مدار چشمک زن با طراحی جالب

شاید دیده باشید که در برخی از مدلهای محافظ یخچال با وصل شدن برق شهر یک LED سبز به مدت چند دقیقه چشمک میزند تا با دقایقی تاخیر برق یخچال را وصل کند. شکل زیر بخشی از مدار یک  محافظ یخچال است که   صرفا کار چشمک زدن آن LED سبز را در آن دقایق تاخیری انجام میدهد:


با فرض این که در ابتدای کار خازن C دشارژ است و ولتاژ پایه 2 آپ امپ صفر است آپ امپ به اشباع مثبت رفته وخروجی آن 15ولت شده و LED خاموش خواهد ماند. در این حالت مقاومت های R1 و R2 و R3 معادل شکل زیر میگردند.


یعنی مقاومت های R2 و R3 با هم موازی شده و حاصل آن با R1 سری میشوند. در این حالت میتوان حساب کرد ولتاژ B برابر 10ولت خواهد شد. LED خاموش میماند تا لحظه ای که خازن میخواهد بیشتر از 10ولت شارژ گردد. در این لحظه آپ امپ به اشباع منفی رفته و خروجی آن صفر ولت شده و LED خاموش میشود و خازن شروع به دشارژ میکند.

در این لحظه با توجه به صفر بودن ولتاژ نقطه A مقاومتهای R1 و R2 و R3 طبق شکل زیر خواهند شد:


حال با توجه به زمین شدن نقطه A مقاومت R3 با R1 موازی شده و ولتاژ B برابر 5ولت میشود. لذا خازن که قبلا به اندازه 10ولت شارژ شده بود شروع به دشارژ میکند تا به 5ولت میرسد و آپ امپ مجددا به اشباع مثبت میرود و LED را خاموش میکند. به همین ترتیب سیکل تکرار گشته و LED چشمک میزند.


نظرات 1 + ارسال نظر
محمد دوشنبه 26 اردیبهشت 1401 ساعت 01:04

با سلام من یه مشکل دارم و اونم اینه که بعد از سبز شدن محافظ همچنان ال ای دی زرد رنگ تایمر به چشمک زدن خود ادامه میدهد خازن ۵۰ ولت ۱ میکرو فاراد که باعث چشمک زدن ال ای دی زرد رنگ میشه رو از مدار خارج کردم و مشکل چشمک زدن بعد از سبز شدن حل میشه ولی در زمان تایمر ال ای دی زرد رنگ بدون چشمک و ثابت هست ممنون میشم راهنمایی کنید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد